KRM-monitoring in de praktijk: ‘Logistiek veel regelen’
Dit jaar zijn de 0-metingen voor de bodemdieren van start gegaan. Dat gebeurt vanuit Scheveningen met de schepen De Arca en de Zirfaea. Peter de Boer (CIV) zorgt voor het logistieke deel: het plannen van mensen en verzorgen van de nodige apparatuur aan boord.
Peter werkt bij de Centrale Informatievoorziening van Rijkswaterstaat (CIV). ‘Dit dienstonderdeel levert producten en diensten voor de gehele organisatie. Op dit moment heb ik vooral een kantoorfunctie, maar ik begon in 1996 als meetleider aan boord van de meetschepen van de toenmalige directie Noordzee. Jarenlang heb ik als meetleider meegevaren bij metingen op de Noordzee. Nu verzorg ik op kantoor de contractbegeleiding van hydrografische dataverwerking en het inwinnen van die data. Ik maak een planning voor de collega's die meevaren. Ook zorg ik ervoor dat alle benodigde apparatuur aan boord komt. Het bemonsteren zelf besteden we uit.’
Veel op zee
‘De Arca vaart elke week van maandag tot en met vrijdag voor de metingen uit. De Zirfaea vaart iedere MWTL-tocht. MWTL staat voor Monitoring Waterstaatkundige Toestand des Lands. In de zomer is dat om de twee weken en in de winter gebeurt dat iedere maand. Er kunnen zo’n twintig mensen aan boord, inclusief bemanning. Het bemonsteringsmateriaal leveren we vanuit Lelystad aan.’
Internetverbinding
Het schip heeft een permanente internetverbinding via GPRS. ‘Verder op zee gaat dat via een satellietverbinding. Maar je kunt je voorstellen dat ze de vele gigabytes aan ingewonnen data niet per satelliet naar ons kunnen versturen. Daarom komt er aan het einde van de week een harde schijf naar ons kantoor. Wij zorgen ervoor dat die gegevens bij twee partijen worden verwerkt, waarmee Rijkswaterstaat een zogenoemde Nadere overeenkomst heeft gesloten. Vervolgens komen de verwerkte data weer terug.’
Feeling houden
Voor Peter is het al weer een tijdje geleden dat hij zelf met de schepen meevoer. ‘Ik zou graag weer een keer meegaan, gewoon om feeling te houden met wat er aan boord gebeurd. Dat gaat zeker nog wel een keer gebeuren.’