Serious Game Marine Spatial Planning

Gepubliceerd 16 december 2014

Op 13 november vond de Serious game Marine Spatial Planning (MSP) plaats. Dennis van Schaardenburg “speelde” met een aantal andere gegadigden een dagje mee. De MSP Challenge 2050 zoals dit spel officieel heet, is een strategische game waarin je met verschillende spelers de aan de Noordzee liggende landen vertegenwoordigd.

MSP-Challenge-2050-3_460px

De uitdaging is vorm te geven aan de Noordzee van 20150 en het gebeid ecologisch aantrekkelijk te houden. Elk land krijgt zijn eigen doelstellingen en kan vervolgens aan de slag. Terwijl de tijd doorloopt, de Europese Commissie overleg wil en buurlanden samenwerkingsvormen zoeken, bouw je windmolenparken, creëer je Natura 2000-gebieden en wijs je gebieden voor zandwinning aan. Aan het eind van de sessie berekent de computer of en hoe je je doelen in ecologisch en ruimtelijk opzicht hebt behaald.

Bewustwording

Wat levert zo’n dagje gamen je nu op? Dennis van Schaardenburg: ‘Het maakte mij meer bewust van de enorme ruimtelijke druk op de Noordzee. Alle activiteiten hangen met elkaar samen. Je moet dit zowel nationaal als internationaal in een integraal plaatje zien, want alleen iets plannen leidt tot niets. Samenwerking is dus belangrijk, maar ook zoeken naar nieuwe manieren van gebruik (bijvoorbeeld multifunctioneel gebruik).’

‘Ook technisch was het interessant om met dit systeem te mogen werken. Er zitten veel kaartlagen in, maar hoe gebruik je die? Met een enkele kaartlaag heb je te weinig informatie en als je alles aanzet, zie je door de bomen het bos niet meer! Hoe werk je met kleuren, enzovoort. Nuttige zaken om eens te zien en in de toekomst ons voordeel mee te doen.’